top of page

CZEGO BRAKUJE DZIECIOM?




W dzisiejszym, szybko zmieniającym się świecie, pełnym technologii, dzieci stają przed wyzwaniami unikatowymi dla ich pokolenia. Kluczowe dla ich zdrowego rozwoju okazują się być regularny kontakt z naturą, wolna i nieskrępowana zabawa, bezpośrednie interakcje społeczne, a także wystarczająca ilość wolnego czasu na odpoczynek i nudę. Te obszary stanowią fundament dla wszechstronnego rozwoju dzieci, pomagając im w budowaniu umiejętności potrzebnych do radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata. Przeczytaj nasz tekst o tym, czego brakuje dzieciom.


  1. Przestrzeń bez dorosłych: Dzieci potrzebują czasu i przestrzeni, gdzie mogą działać niezależnie od dorosłych. Ta swoboda pozwala im na eksperymentowanie, ryzyko, podejmowanie decyzji i uczenie się z błędów w bezpiecznym środowisku. Takie doświadczenia są kluczowe dla rozwoju autonomii i pewności siebie.

  2. Więcej wolnego czasu: W obecnym świecie, który często wypełniony jest nadmierną ilością zajęć i obowiązków, dzieci rzadko mają czas na proste bycie, rozmyślanie i marzenie. Wolny czas jest niezbędny dla zdrowego rozwoju emocjonalnego i kreatywności, pozwalając dzieciom na regenerację i rozwijanie własnych pasji.

  3. Bezwarunkowa miłość: Wychowanie w atmosferze bezwarunkowej miłości jest fundamentem dla zdrowego rozwoju psychicznego dziecka. Dzieci, które otrzymują wsparcie i akceptację niezależnie od swoich osiągnięć, mają tendencję do rozwoju większej samoakceptacji, zdrowej samooceny i odporności psychicznej.

  4. Nieskrępowana zabawa: Swobodna zabawa, bez z góry narzuconych celów czy reguł, jest kluczowa dla rozwoju wyobraźni, kreatywności i umiejętności adaptacyjnych. Dzieci, które mają możliwość angażowania się w taką formę zabawy, lepiej radzą sobie z nieprzewidywalnością, zmianami i stresującymi sytuacjami.

  5. Brak presji ze strony dorosłych: Żyjemy w świecie, gdzie już od najmłodszych lat dzieci doświadczają presji osiągnięć – w szkole, sporcie, muzyce. Redukcja tej presji i skupienie na procesie nauki, a nie tylko na wyniku, sprzyja zdrowemu rozwojowi emocjonalnemu i psychicznemu.

  6. Samodzielne odkrywanie świata: Dzieci powinny mieć możliwość samodzielnego odkrywania świata i uczenia się przez doświadczenie. Takie odkrywanie sprzyja rozwojowi niezależnego myślenia, umiejętności rozwiązywania problemów i adaptacji do nowych sytuacji.


Rozumienie tych aspektów jest kluczowe dla zapewnienia dzieciom zrównoważonego rozwoju. Wspieranie ich w tych obszarach może przyczynić się do wychowania pokolenia szczęśliwego, zdrowego i bardziej zdolnego do radzenia sobie z wyzwaniami przyszłości.


Źródła:

  • Fjørtoft, I. (2001). "The Natural Environment as a Playground for Children".

  • Gray, P. (2011). "The Decline of Play and the Rise of Psychopathology in Children and Adolescents".

  • Taylor, A. F., & Kuo, F. E. (2006). "Is contact with nature important for healthy child development? State of the evidence".

  • Turkle, S. (2015). "Reclaiming Conversation: The Power of Talk in a Digital Age".

  • Voorhees, B., & Murray, D. (2011). "The Rest Is Silence: In Praise of Boredom".



Ania Markiewicz



 Treści z naszego serwisu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie mogą zastąpić wizyty u specjalisty. Przed zastosowaniem się do porad należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z korzystania z informacji zawartych w serwisie.

bottom of page