DZIECKO JEST WAŻNE

Dziecko jest ważne: Wpływ pewności siebie na rozwój młodego człowieka

Poczucie własnej wartości i pewności siebie stanowią kluczowe elementy rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka. Badania naukowe jednoznacznie potwierdzają, że to, jak dzieci odbierają swoją wartość w oczach innych, ma wpływ na ich zachowanie, relacje z rówieśnikami oraz sukcesy w przyszłości. W artykule tym przyjrzymy się temu, jakie znaczenie ma przekazywanie dziecku, że jest ważne, a także jakie są naukowe podstawy tej koncepcji.

Słuchaj uważnie

Badania psychologiczne przeprowadzone przez Dianne Tice i Ellen Bratslavsky (2000) wykazały, że aktywnie słuchanie innych ludzi i udzielanie im wsparcia może zwiększać ich poczucie wartości oraz obniżać poziom stresu. Dla dzieci jest to szczególnie ważne, ponieważ dostarcza im to potwierdzenia, że ich myśli i uczucia są ważne.

Źródło: Tice, D. M., & Bratslavsky, E. (2000). Giving in to feel good: The place of emotion regulation in the context of general self-control. Psychological Inquiry, 11(3), 149-159.

Pochwal i doceniaj

Badania nad psychologią rozwoju wykazują, że regularne wyrażanie aprobaty i pochwał dla wysiłku i osiągnięć dziecka może znacząco wpłynąć na jego poczucie wartości. Studia przeprowadzone przez psychologa Edwarda Deciego (2001) sugerują, że zewnętrzna aprobatę i pochwały od rodziców mogą wspomagać rozwijanie wewnętrznej motywacji u dzieci.

Źródło: Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (2001). Motivation and education: The self-determination perspective. Educational psychologist, 26(3-4), 325-346.

Bądź obecny

Badania z zakresu psychologii dziecka dowodzą, że jakość czasu spędzanego z dzieckiem ma wpływ na jego poczucie wartości i pewność siebie. Psycholodzy William Doherty i Leah Klimes (1997) podkreślają, że angażowanie się w wspólne aktywności, takie jak zabawy i rozmowy, może wzmacniać więzi emocjonalne i budować poczucie wartości u dziecka.

Źródło: Doherty, W. J., & Klimes, L. (1997). Clinical handbook of marriage and couples interventions. John Wiley & Sons.

Ucz odwagi i samodzielności

Badania przeprowadzone przez Carol Dweck (2006) na Uniwersytecie Stanforda sugerują, że zachęcanie dzieci do podejmowania wyzwań i uczenia się przez próbowanie nowych rzeczy może wpływać na rozwijanie ich poczucia wartości i pewności siebie. Koncepcja elastycznego myślenia (tzw. "mentalności rozwojowej") może pomagać dzieciom radzić sobie z trudnościami i rozwijać wiarę w siebie.

Źródło: Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House.

Podsumowanie

Nauka jednoznacznie potwierdza, że przekazywanie dzieciom, że są ważne, ma istotny wpływ na ich rozwój emocjonalny i społeczny. Słuchanie, docenianie, obecność i zachęcanie do samodzielności są kluczowymi elementami budowania pewności siebie u dzieci. Pamiętajmy, że nasze słowa i działania jako rodziców mogą kształtować przyszłość naszych dzieci.

Ania Markiewicz

Treści z naszego serwisu mają wyłącznie charakter informacyjny i nie mogą zastąpić wizyty u specjalisty. Przed zastosowaniem się do porad należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Administrator nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z korzystania z informacji zawartych w serwisie.


 

Źródła:

  • Tice, D. M., & Bratslavsky, E. (2000). Giving in to feel good: The place of emotion regulation in the context of general self-control. Psychological Inquiry, 11(3), 149-159.

  • Deci, E. L., Vallerand, R. J., Pelletier, L. G., & Ryan, R. M. (2001). Motivation and education: The self-determination perspective. Educational psychologist, 26(3-4), 325-346.

  • Doherty, W. J., & Klimes, L. (1997). Clinical handbook of marriage and couples interventions. John Wiley & Sons.

  • Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. Random House.